Bakens van succes: cases uit de praktijk

In een woelige markt heeft elk bedrijf een betrouwbaar gidslicht nodig. Onze trajecten tonen hoe gerichte klant- en marktanalyse de juiste richting aangeeft. Van bottleneck tot doorbraak, elke stap is onderbouwd met feiten en feedback. Lees hoe andere KMO’s veilig de haven van groei bereikten.

Pijn serieus genomen: hoe kinepraktijk TRUG persoonlijke aandacht tot het hart van migrainezorg maakte.


Intake

Kinepraktijk TRUG ontvangt veel migraine­patiënten voor behandeling met manuele manipulaties. Zaakvoerder Gertjan vraagt zich af hoe hij deze groep nog méér kan helpen. Hij vermoedt dat een webinar of boek over migraine waarde kan toevoegen, maar wil dit eerst objectief laten bevestigen.


Data collectie

Om de noden van migrainepatiënten objectief in kaart te brengen, organiseerden we twaalf diepte-interviews met patiënten met milde tot zeer ernstige klachten. We verkenden hun dagelijkse routines, de impact van de aandoening en hun huidige manieren om verlichting te vinden. Alle gesprekken werden met toestemming opgenomen, zodat we de nuances nauwkeurig konden analyseren.


Data analyse

We destilleerden de interviews tot krachtige kernquotes. In een interactieve workshop met het TRUG-team groepeerden we deze uitspraken tot afgelijnde thema’s. Door het team actief te betrekken ontstaat er een gezamenlijk gedragen basis voor toekomstige acties.


Advies

Uit het traject bleek dat migrainepatiënten amper geïnteresseerd zijn in de medische uitleg achter hun aandoening. Een webinar of boek daarover zou dus weinig waarde bieden. Wél kwamen tal van concrete behoeften naar boven die TRUG meteen kan oppakken, sommige zelfs zonder grote investeringen of ingrijpende veranderingen.

Ik vind de totale aanpak enorm verrijkend. Ik heb nieuwe inzichten gekregen die ervoor gezorgd hebben dat ik nu zeer gericht mijn patiënten kan helpen. Je krijgt absoluut waar voor je geld bij een traject van HeyHello!

Gertjan Van Gils

Zaakvoerder praktijk Trug

Kunst binnen handbereik: Coppejans Gallery doorbreekt de drempel


Intake

Stijn Coppejans vecht actief tegen het elitaire imago van kunstgalerijen. Hij koos bewust voor het volkse Falconplein in Antwerpen, waar iedereen vlot naar binnen kan stappen. Via samenwerkingen met buurtbewoners en lokale bedrijven breekt hij stelselmatig de drempelvrees af. Zijn ultieme doel: zoveel mogelijk mensen kunst laten ontdekken en investeren in dagelijkse verwondering.


Data collectie

Een groot onderzoek was financieel niet verantwoord voor Stijn; de ROI moest realistisch blijven. We kozen daarom voor een compact marktonderzoek met vier zorgvuldig geselecteerde respondenten die perfect binnen het doelprofiel pasten. In korte, gerichte interviews verzamelden we scherpe inzichten zonder grote investeringen.


Data analyse

We destilleerden de vier interviews tot afgelijnde thema’s en leverden die digitaal aan Stijn. Geen dikke teksten of eindeloze slides: hij krijgt directe toegang tot pakkende quotes van zijn eigen doelpubliek. Zo heeft hij rechtstreeks toegang tot inspirerende data.


Advies

Een uitgebreid advies was niet nodig, we hielden het bij één beknopt gesprek na het bekijken van de interview­fragmenten. Die korte sessie leverde Stijn meteen een berg bruikbare ideeën op. Zo behaalde hij maximale inspiratie tegen minimale kosten. Zijn lovende feedback onderstreepte hoe efficiënt dit traject was.

Al na enkele minuten had ik het door: hier zit goud in. De interviews deden allerlei ideeën opborrelen en brachten dingen naar boven waar ik nog niet had bij stilgestaan. Al snel zag ik hoe een traject bij heyhello een meerwaarde is voor je zaak.

Stijn Coppejans

Coppejans Gallery

Gebruiker centraal: buro Odette vertaalt behoeften in design voor Opera Ballet Vlaanderen


Intake

Architect Loore mocht de cafetaria van Opera Ballet Vlaanderen hertekenen, maar merkte meteen de kloof tussen haar perspectief en dat van de toekomstige gebruikers. De ruimte wordt dagelijks gedeeld door dansers, muzikanten, techniekers, administratieve medewerkers en zangers, elk met unieke noden. Voor een kwalitatief ontwerp moest zij hun uiteenlopende verwachtingen en routines eerst helder begrijpen.


Data collectie

Alle interviews werden opgenomen, een fluitje van een cent nu zowat iedereen sinds corona degelijke online-meeting­gear heeft. Of het nu om dansers, techniekers of administratief personeel gaat, we capteren de essentiële ervaring van elke groep. Zo ontstaat precies de input die nodig is om een cafetaria te ontwerpen waar iedereen zich thuis voelt.


Data analyse

heyhello bundelde alle fragmenten tot heldere thema’s, goed voor zowel herkenning als frisse eyeopeners. Muzikanten hunkeren naar stevige akoestische demping, terwijl de koffiezone ruimer moet zodat collega’s kunnen bijpraten. Extra vergaderhoekjes bleken onmisbaar voor de spontane break-out ­meetings van techniekers.


Advies

Alle inzichten staan digitaal klaar, compleet met quotes, zodat Loore ze op elk moment kan raadplegen en gefundeerde ontwerpkeuzes maakt. Door het onderzoek aan ons uit te besteden bleef haar eigen tijdsinvestering minimaal, exact wat haar volle agenda nodig had.

De samenwerking met heyhello verliep super vlot! In no time waren de interviews ingepland, afgenomen en in een overzichtelijk format gepresenteerd. Dankzij hun onderzoek wist ik perfect wat de mensen voor wie ik ging ontwerpen écht nodig hadden. Het voelt alsof ik hen persoonlijk ken nu! Dat heeft mijn project naar een hoger niveau getild.

Loore Van Laethem

Architecten buro Odette

Van idee naar realisatie: artsen Benjamin en Manon starten een praktijk met een nieuw concept


Intake

Artsen Benjamin en Manon willen een praktijk openen die zich volledig richt op de gezondheids­behoeften van vrouwen. Hun hoofd bruist van ideeën, maar het prioriteren ervan blijkt lastig. Ze zoeken naar validatie van wat levensvatbaar is en naar de nodige efficiëntie om hun concept concreet uit te werken.


Data collectie

heyhello voerde een grondig marktonderzoek naar de zorgnoden van vrouwen en koppelde dit aan een analyse van vergelijkbare praktijken. We interviewden 25 vrouwen met uiteenlopende leeftijden, medische achtergronden en tevredenheids­niveaus, zodat het volledige spectrum aan ervaringen in kaart kwam.


Data analyse

We verwerkten de ruwe inzichten tot heldere thema’s en legden die in een interactieve workshop voor aan het toekomstige praktijkteam. Samen stelden we prioriteiten en vertaalden we elk thema naar realistische stappen, waardoor een concreet actieplan ontstond. Die gezamenlijke aanpak zorgde meteen voor draagvlak én een duidelijke routekaart om het vrouwgerichte zorgconcept in de praktijk te brengen.


Advies

Alle bevindingen zijn stevig onderbouwd met harde data, zodat elk inzicht onomstotelijk vaststaat. Benjamin en Manon kregen daarbovenop een glasheldere roadmap met acties voor morgen én voor de komende jaren. Zo beschikken ze over een plan dat meegroeit met hun praktijk. Hun weg naar een succesvolle, vrouwgerichte zorgformule is nu overzichtelijk uitgestippeld.

Het traject heeft een heel grote impact gehad op onze werking. We weten nu welke richting we moeten uitgaan. We zijn niet zomaar in het wilde weg aan het tasten, maar hebben concrete tools gekregen om aan de slag te gaan.

Dr. Manon Leroij

Praktijk dokter Benjamin